“Het opzetten van een (semi) industriële bakkerij vereist de integratie van individuele bakkerijsystemen tot een compleet werkend systeem, van silo tot verpakkingsmachine en zelfs daar voorbij (levering en distributie). En dat maakt de bestaansreden van een Systeemintegrator”, aldus Frans van der Schoot. Met meer dan 35 jaar ervaring in advies, engineering, fabrieksontwerp en installatie, deelt hij met ons hoe bakkerijen werken en groeien en wat hem een Bakkerij Systeemintegrator maakt. Lees hier het complete artikel gepubliceerd in European Baker & Biscuit Magazine.

Door Catalina Mihu

Frans van der Schoot was onderdeel van meerdere baanbrekende bakkerij projecten. Bijvoorbeeld in het geval van het zogenoemde box systeem; een volledig geautomatiseerd systeem om zachte broodjes op een unieke manier te produceren. “Het vloeroppervlak van onze oplossing was ca. 60% van de voorheen benodigde ruimte en de investering was rond 70% van de traditionele (lineaire) oplossing” herinnert hij zich. In de tussentijd waren acht van dit soort systemen geïmplementeerd in Nederlandse bakkerijen. Met deze adviseursachtergrond heeft hij zijn kennis van fabrieksontwerp ingezet om zijn diensten te veranderen naar systeemintegratie. Hier is hoe en waarom.

Werking opkomende markten

Opkomende markten bieden specifieke uitdagingen. Hij is gespecialiseerd in het werken in dit soort markten, waar naast technische engineering meerdere strategische aspecten gevraagd worden, zoals het bepalen van de beste PMC (product-markt combinatie). “Wat we geleerd hebben gedurende ons werk aan diverse projecten in opkomende markten, is dat de tijdlijn van zo’n project volledig anders is dan in onze Westerse thuismarkt. Waar geld dezelfde waarde voor iedereen heeft, heeft tijd een totaal andere betekenis. Wij zijn gewend om alles te plannen en, belangrijker nog, om ons aan de afspraken te houden, een principe dat compleet anders is in bepaalde landen of regio’s in de wereld. Wij moesten ons aanpassen aan deze manier van werken, die in de cultuur ingebed is, ook al heeft dat een grote impact op de verwachtte cashflow van het project” vertelt van der Schoot.

Een andere belangrijke uitdaging voor bakkerijen ligt op operationeel niveau; het vinden van de juiste mensen om de zaak te laten draaien en, zodra deze er zijn, ze op te leiden en aan te sturen. “We worden continu geconfronteerd met het zogenoemde ‘bamboe effect’; alles werkt zoals het zou moeten tijdens de training, maar op het moment dat je vertrekt vallen de medewerkers terug in hun oude gewoonten. Sterk operationeel management is een noodzaak op dit gebied!”

Ondanks dat er grote industriële projecten zijn die de aandacht van de meeste grote machinefabrikanten trekken, ziet hij ook grote mogelijkheden in de semi-industriële tak in opkomende markten. “Kijk naar een land als Iran; een aantal jaar geleden had men het gevoel dat daar honderden industriële bakkerijen gebouwd zouden worden, maar helaas zijn er slechts een aantal daadwerkelijk in bedrijf. Intussen zien wij een groeiende noodzaak voor typische semi-industriële oplossing, eventueel ook ingevuld met gebruikte machines.”

Bakkerijtechnische ontwikkeling

Door de jaren heen is de Nederlandse expert getuige geweest van wat hij ‘eerder een evolutie dan een revolutie in de bakkerij-industrie’ noemt. Een van de redenen hiervoor is een neiging naar het continue opschalen van lijncapaciteiten, om state-of-the-art capaciteiten van 10.000 stuks toastbrood per uur of 50.000 croissants per uur te behalen, schetst hij. Bovendien wordt zowel machine hygiëne als het niveau van automatisering (computergestuurd) continue verbeterd. ‘Ondanks dat een industriële bakkerij (nog) niet vanuit een controlekamer gestuurd wordt, zijn meer en meer computers betrokken bij het laten draaien van een productielijn, resulterend in een groeiende noodzaak voor machine operators in plaats van bakkers in de bakkerij. “Er is echter nog veel te verbeteren op het gebied van automatisering en informatie management in de bakkerij” legt de expert uit.

Bakkerij Systeemintegratie

Als we kijken naar de stappen in bakkerij systeemintegratie, zijn dit de stappen van een project, beginnend vanuit twee belangrijke fases:

De eerste fase: planning (ontwikkeling)

  • We identificeren de wens van de klant en definiëren de meest optimale (technische) oplossing. De opleverpunten in dit initiële deel van een project zijn een indicatieve lay-out en corresponderende budgetindicatie, meestal met een accuraatheid van 10%
  • Zodra er groen licht is ten aanzien van de investering gaan we verder met de klant naar:

De tweede fase: uitvoering van het project

  • Deel één – voorbereiding van de uitvoering; “gedurende de voorbereiding van de uitvoeringsfase brengen we het project naar de buitenwereld, naar de machinefabrikanten, voor het gehele proces van machine aanbestedingen, beginnende bij het opstellen van een aanvraag voor offerte tot en met de uiteindelijke aankoop van de benodigde machines. Nadat de machine leveranciers bekend zijn, is het werk aan de civiele en technische installaties onze volgende stap. Het completeren van de fabrieksinrichting, beginnende bij het maken van initiële ontwerpen en eindigend met de aanschaf van de benodigde systemen.”
  • Deel twee – het daadwerkelijk bouwproces op de locatie. Gedurende het bouwproces stuurt IB het gehele project aan en wordt zowel de voortgang en kwaliteit van het gedetailleerde engineeringsproces, als het bouw- en montagewerk door de leveranciers gemonitord. Dit proces wordt afgerond door middel van een Fabriek Acceptatie Test (FAT), voorafgaand aan het verzenden van de machines.

IB heeft gedurende het installeren van de machines continue een supervisor op locatie, die de installatie tot en met het droog en nat testen van de lijn leidt. Zodra dit klaar is wordt een Locatie Acceptatie Test (SAT) uitgevoerd; nadat deze afgerond is wordt de lijn voor de commerciële productie aan de klant overgedragen. Gezien de grote kans dat er dingen gebeuren in de eerste twee maanden van de productie, blijft IB als service partner bereikbaar voor de klant gedurende deze twee maanden en, indien nodig, worden er nadien aanvullende diensten aangeboden.

Profiel: het perfecte bedrijf

Met zowel verschillende product georiënteerde specialisaties als diverse operationele capaciteiten en een brede diversiteit aan machine oplossingen is er geen alles omvattend ‘bedrijfsrecept’. Een geoptimaliseerde operatie is echter een doel dat bereikt kan worden met mixen en matchen.

“Dit is de reden dat een systeemintegrator recht van bestaan heeft; het opzetten van een (semi) industriële bakkerij vereist de integratie van individuele bakkerijsystemen tot één goed werkend geheel, van ingrediëntenopslag tot eindverpakking of zelfs nog daarna (verzenden en distribueren)” zegt van der Schoot. Hij geeft een voorbeeld van een compleet nieuwbouwproject dat momenteel in ontwikkeling is in Saudi-Arabië voor een Arabische investeerder. “In dit project, met een machine investering van ca. 25 miljoen euro, werken we met ong. 15 verschillende machine leveranciers, allen leiders in hun specifieke tak van de markt.”

Vanaf het begin

1984 – Saba: gedurende de negen jaar bij de Nederlandse groep van 35 samenwerkende bakkerijen is hij betrokken bij zo’n 15 nieuwbouwprojecten en de optimalisatie van 25 bestaande bedrijven.

1993 – Project Techniek: hij start zijn eigen bakkerij engineering bedrijf, gericht op de dienstverlening aan Nederlandse en Belgische industriële bakkerijen.

2000 – Dubet: een zusterbedrijf wordt opgericht om de gebruikte machines die in de projecten vervangen worden, maar nog wel in goede staat zijn, te helpen verkopen.

2004 – Het eerste project in opkomende markt; het eerste project in het buitenland start in Roemenië. “We trokken verder richting het Oosten om in het Midden-Oosten te eindigen, eerst in Iran (2007) en daarna in Dubai (2008)” herinnert hij zich.

2009 – Dubai kantoor: gericht op dienstverlening in de MENA regio en als poort naar Afrika en India.

2016 – Integrated Bakery start.

“Ondanks dat we verschillende bakkerijen in opkomende markten zeer succesvol hebben ontwikkeld, was het werken als consultant een strijd. Dit betekent dat wij geen mandaat hadden richting de machine fabrikanten en daardoor niet altijd de beste oplossing voor het vraagstuk van de klant konden bieden. We hebben dit onderkend en zijn gestart met het aanbieden van turn-key oplossingen, dit is hoe het proces begon te veranderen.” Het bedrijf onderging ook een herpositionering om het nieuwe businessmodel te ondersteunen.

Integrated Bakery, opgericht in 2016, richt zich op de dienstverlening aan industriële bakkerijen. “Wij zijn momenteel verschillende projecten aan het analyseren die het investeringsniveau van 100 miljoen euro overschrijden. Vanuit onze optiek als systeemintegrator zouden deze projecten te groot voor ons kunnen zijn. Daarom hebben we de mogelijkheid om een consortium te creëren, samen met andere belanghebbenden (bijv. machine fabrikanten) om zo’n project te kunnen realiseren, maar ook onze positie als ‘kapitein op het schip’ te behouden.”

“Daarnaast zien wij een hele openliggende markt; semi-industriële bakkerijen, waar nog nauwelijks een systeemintegrator actief is. Wij zien deze markt als zeer interessant, zeker in de opkomende landen.”

 

Praat met ons mee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Frans van der Schoot

Meer weten?

Frans van der Schoot
Algemeen directeur

Bellen: +31 654 924 641 Volg ons op LinkedIn