De Europese bakkerijmarkt, met een omvang van ongeveer 40 miljoen ton producten, een omzet van € 210 miljard en een verwachte groei van 3,3 % tot 2023, blijft ook de komende jaren één van de meest vitale bakkerijmarkten ter wereld. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de vraag naar bakkerij producten en innovaties? En hoe beïnvloedt dit de bedrijfsvoering?

In veel Europese landen worden bakkerijproducten als basisvoedsel geconsumeerd. De markt is goed ontwikkeld voor wat betreft van productenaanbod, distributiekanalen, regelgeving, innovatieplatformen en consumentenvoorkeuren. De sector ondergaat echter belangrijke veranderingen vanwege toenemende gezondheidsbewustwording, stijging van besteedbaar inkomen en de grote vraag naar gemaks voedselproducten.

Afgezien van gemak zijn Europese consumenten op zoek naar kant en klare, voedzame producten die bijdragen een verminderde calorie- en suikerinname zonder verlies van smaak en genot. De meest geconsumeerde bakkerijproducten zijn koekjes en brood, terwijl de vraag naar andere bakkerijproducten zoals cake, gebak en koekjes ook toeneemt. Groot brood en broodjes domineren het segment van gebakken producten, terwijl pizza de grootste potentiële groei kent als gevolg van een grotere vraag naar zowel bevroren als gekoelde pizza’s.

Duitsland is marktleider in de Europese markt voor gebakken producten met een groei van 3,0 % per jaar, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met een groei van 2,9% per jaar.

bakery product market share

Bron Mordor Intelligence

Trends & ontwikkelingen bakkerijproducten

  • Veranderende levensstijl van de consument voor een gezond leven zorgt voor groei van bakkerijproducten zoals cakes, koekjes, brood, gebak en ontbijtproducten;
  • Ontwikkelingen en innovaties zijn gericht op de toevoeging van gezonde en speciale ingrediënten in bakkerijproducten. Europese consumenten geven de voorkeur aan natuurlijke en allergievrije toevoegingen in hun hoofdvoedsel;
  • De belangrijkste trends omvatten glutenvrije, volkoren, oude graansoorten en bakkerijproducten zonder toevoegingen.
  • Senioren burgers geven de voorkeur aan ontbijtgranen die vezelrijk zijn en een laag calorie- en natriumgehalte hebben;
  • Groeiende toerisme zorgt voor een grotere vraag naar kant en klaar, wereldwijd bekende, goedkope en gemakkelijk te bewaren producten zoals donuts en muffins. Deze ontwikkelingen zorgen voor groei van laagdrempelige outlets, zoals kleine kiosken en winkels langs de weg.

bakery market growth figure

Uitdagingen en kansen

  • De vergrijzende bevolking en nadruk op gezondheid drijven EU-consumenten aan om te zoeken naar gezondere alternatieven zoals verse, biologische, ambachtelijke, met toegevoegde waarde en etnisch gebakken goederen;
  • Awareness omtrent glutenvrije en biologische producten zijn andere factoren die de bakkerijmarkt stimuleren om aan de toenemende voedingsbehoeften te voldoen;
  • De bakkerijsector is behoorlijk competitief. De dynamiek in termen van innovatie en snel reageren op de eisen van de consument is groot;
  • De groei van de Europese markt voor gebakken producten wordt aangestuurd door toename van de vraag naar gezond, kant en klaar en voedzame gebakken producten;
  • De traditionele ontbijtproducten in Europa getuige de opkomst van glutenvrije, volkoren, met oude graansoorten en bakkerijproducten zonder toevoegingen. Deze producten hebben de komende jaren een hoog verkooppotentieel omdat consumenten gezonde ingrediënten willen hebben met behoud van smaak;
  • Milieuvriendelijke verpakkingen zullen van invloed zijn op de keuze van de consument en op de productmix en promotiestrategieën van de fabrikant;
  • Moderne retailkanalen, gedreven door prijsvechters, domineren de markt;
  • Beide kanten van de markt, het premiumsegment en de producten met een lage prijs, groeien;
  • Minder voedselverspilling en een nadruk op lokale productie trekken in bijna alle landen de aandacht.

Kijkend naar de markt, Europese bakkerijen zijn voortdurend op zoek naar innovaties om hun productportfolio uit te breiden, nieuwe producten te introduceren en modificaties op verpakkingsniveau door te voeren, zoals milieuvriendelijke verpakking, langere houdbaarheid van gebakken producten, gemakkelijk mee te nemen en gemakkelijk te eten producten.

Kijkend naar de bakkerijproductie, bakkers zijn op zoek naar degelijke, betrouwbare machines voor efficiëntere productie en vermindering van de arbeidsintensiviteit. Daarnaast zijn ze op zoek naar systemen die redelijk eenvoudig te bedienen en te onderhouden zijn. Ze hebben geoptimaliseerde systemen en oplossingen nodig, bestaande uit passende en doelgerichte unit-operaties.   Optimalisatie van Capex en Opex wordt steeds vaker gerealiseerd door de implementatie van gebruikte bakkerijapparatuur, geïntegreerd in gemodificeerde systemen en oplossingen.

Praat met ons mee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Frans van der Schoot

Meer weten?

Frans van der Schoot
Algemeen directeur

Bellen: +31 654 924 641 Volg ons op LinkedIn
Op zoek naar low-capex oplossingen op basis van tweedehands?